21 Ноември 2024 г. Четвъртък

Казусът с "Лувъра" се превърна в изложба на всичките ни комплекси

2015-04-23 08:21:10

"Гледайте какъв каталог, бе, не му ли се радвате?!", Вежди Рашидов вдига дебел луксозен албум, който "се продава за 50 евро в Лувъра" и го тупва под носа на водещия в сутрешния блок на bTV. Така триумфално завърши поредното интервю на министъра на културата след завръщането му от Париж. В него той отново трябваше да отговаря на критиките към организацията на изложбата на тракийски съкровища в Лувъра от българска страна.

Изложбата на тракийско изкуство в двореца за една седмица се превърна от обикновено (макар и голямо) културно събитие в грозно огледало на всички по-големи политически, медийни и народопсихологически комплекси. В случките около нея може да се видят елементарното отношение към политиката на премиера, слугинското отношение на част от медиите, лекуването на комплекса, че сме малки и незначителни... но от всички сюжети в това събитие през последните дни най-много се открои поведението на културния министър.

В серия от медийни изяви Вежди Рашидов окачестви възраженията срещу изложбата в Париж като "сериозна свинщина" от "антибългарски патриоти" (пред радио К2), а вълната от коментари онлайн и в социалните мрежи определи като "четири човека, които никой не познава" (пред bTV). Поведението на Вежди Рашидов не просто премина границата на добрия тон, а прекрачи всякакви стандарти за това как трябва да се държи лицето на най-важната културна институция в страната.

Днес министърът нападна лично един от недоволните (хористът от "Йоан Кукузел"100 лева ще му дадем, да се успокои и да не пее, ако може". По-късно намали сумата на 50 лева, която щял да даде "от собствения си джоб". А за капак, когато засегнатият от думите на Рашидов Георги Петров поиска да се включи в ефир, министърът не позволи с аргумента, че той си общува с ръководителя на хора, не с хористите.

Няма по-ясен знак за институционална слабост от това да атакуваш човека, вместо аргументите му, но този стил на поведение доминира говоренето на министъра из сутрешните блокове. А казусът "Лувъра" вече се превръща и в показателен за това, как властта приема и реагира на критика. Посланието й през цялото време е "не е патриотично да критикуваш"Вместо да получиш радост от обществото, получаваш кофа с помия". Нафталинен начин на мислене, в който властта е тази, която дава, а гражданите са само пасивни получатели на блага, за които трябва да са вечно благодарни. Той изключва възможността гражданите да имат собствена позиция, изисквания и критерии за това кое и как можем да определим като добра презентация на културното ни наследство, различни от тези на придворния културен елит, несменяем от времето на Людмила Живкова насам.

Защото публичните критики не атакуваха достойнството на тракийската изложба сама по себе си, а оспориха принципа на отглеждане на послушна свита от журналисти и интелектуалци, част от която пътува на разноски на властта, за да сипе патриотарски възторг, а не "да й създава скандали".

И накрая, организацията на изложба от подобен мащаб изисква сериозната работа и усилия на голям екип от хора и от двете страни - българска и френска. Те обаче останаха в сянката на голямото "Аз" А аз поисках ли хонорар, че вкарах българската култура в най-големия световен музей" българската култура няма да се дели на два периода - преди и след изложбата в Лувъра. Златните предмети от преди няколко хиляди години няма да направят нищо за живота ни сега. Той пак ще бъде такъв, какъвто си го направим.

2. Поведението на културния министър е неприемливо. Инициативата с изложбата може и да е правилна, но обясненията и изказванията му трябва да са съобразени с това, че той представлява държавна институция. Предполага се, че в такива случаи с поведението си трябва да дава положителен пример, да учи на умереност и цивилизованост.

Древните траки, казват, се отличавали от останалите антични народи с една особена черта - освен че са имали корумпирани царе, техните племена са разкъсвани от вътрешни конфликти. Това в крайна сметка е довело и до изчезването им, защото те не са били способни да се обединят, за да решат общите си проблеми. Три-четири хилядолетия по-късно изложбата на тракийското изкуство в двореца Лувър показа, че не сме напреднали особено в обществената еволюция./capital.bg

Министърът на културата квалифицира всяка критика срещу властта като "антибългарска"

© Анелия Николова 

източник: capital.bg

Последни новини от категория Разни


Новини
В полунощ срещу Водици (Богоявление) народът на Слънцето винаги е почитал водата, като символ на Живота и Сътворението. Древният български ритуал е изпълняван много преди Христос. Извест ...
Новини
На 8 и 9 май по традиция се чества "Деня на победата" на Съюзниците във Втората световна война над силите на Оста. На първата дата празнуват западните съюзници, на втората - Русия и повеч ...
Новини
Китайската комунистическа партия (ККП) носи много тежка отговорност за възникването и първоначалното разпространение на тази силно заразна болест. Вирусът, който първоначално има животинс ...
Новини
Последващите коментари са на хора от личната ми Фейсбук листа (плюс един по и-мейл), живеещи в различни части на света. Помолих ги да опишат накратко какви са ограничителните мерки към момента, свъ ...
Новини
"В последно време на всички стана ясно, че сме изправени пред избора независим съд или прокурорска република.".Това заяви пред БНР адвокат Здравка Калайджиева, правозащитник, ...
Последни новини:
Анкета
    Резултати