Модерният свят има двойствено отношение към старостта. И тъй като никога възрастните не са били толкова голяма част от населението и тенденцията се задълбочава, темата ще ангажира все повече сфери – медицина и фармация, социална психология, пенсионна политика.
Ако индивидът е върховна ценност, то няма как възрастният да остане извън скалата и неминуемо се възражда старата максима – за моралното състояние на обществото и за неговото благополучие се съди по отношението към „третата възраст”.
Пред развитите общества днес стои ребром задачата не просто да се добавят години към живота, но и живот към годините. От това как ще я решат в голяма степен ще зависи и нагласата на младите поколения към житейския хоризонт – защото усилието за осмислен живот си струва и заради достойния залез.
Г-н Николов, как вечната младост се превърна във фикс идея?
Отношението към стареенето по принцип е в основата на културата, и то не само за съвременната. Има едно голямо деление по отношение на старостта – и то е между аграрното и индустриалното общество . В традиционното селско общество старите хора са много по-добре вписани в икономически продуктивната група и са много важни заради техния жизнен опит и знания – тъй като знанието наистина се предава от баща на син. Затова старият човек има много по-ясен статут в партиархалната общност.
Да си възрастен не е било плашещо, а по-скоро престижно и желано...
Абсолютно. А старият човек е бил носител не само на знанието, но и на собствеността. В родово-клановите общества старостта е нещо като гръбнак. С началото на индустриалната епоха и най-вече с прехода от селото към града това се променя много динамично. Остаряването в града не носи същата роля, защото урбанизацията максимално изцежда жизнените сили и старецът внезапно се оказва по-скоро в тежест. А със скока на технологиите, той вече не е носител на знанието. Обезсмисля се и житейският опит.
И затова се появява неистовият стремеж да не си стар. В съвременната социология се появява понятието ейджизъм – отрицателно отношение към старите хора, дискриминация. Това понятие се появява след Първата световна война, когато на тях започва да се гледа като на социално бреме. И точно тогава се ражда вторият мощен лост на съвременните общества – икономическото осигуряване на възрастните хора чрез пенсии.
В различните страни днес се работи по програми за т.нар. успешно стареене – терминът е на двама американци, Роу и Кан. Посоките са три - да се ограничат здравословните проблеми, продължаващо интелектуално и физическо усъвършенстване и активно участие в обществените дела. И това очертава модела на успешните общества, в които старостта не само че не е порок и не е бреме, а напротив – тя е залог за успешно развитие.
Фокусирането върху идеята, че животът е „тук и сега” и той трябва да бъде консумиран като максимално наслаждение предполага и максималното му удължаване. Затова всички усилия са хвърлени към това, ако няма вечно здраве, поне да има някаква вечна привидност за здраве и младост. Тялото се променя по всякакъв начин – от цвета на очите през присадената коса до моделирането на задните части . 50-годишни хора изглеждат като 30- годишни, 80-годишните трябва да са като 50-годишни. Всичко е постижимо в тези пропорции и става фиксация. Самата идея за борбата с възрастта е основен приоритет на съвременността.
Това променя ли качествено живота на отделния човек и на обществото?
От една страна, човек е щастлив от удължената младост. От друга страна обаче, има социолози, които смятат, че така се отнема изборът за свободно стареене без стреса да не би да изглеждаш стар и без да ти се пришива вина, защото си немощен и „неправилен”. Това е до голяма степен парадоксално и отнема достойнството на човека на години. Така че съвременността е много разбалансирана по проблема. Изведнъж застаряващи общества като европейското и американското установяват, че възрастните са и производствен ресурс . Същевременно има страх от възрастов дебаланс и затова се явяват мигрантите.
източник: health.bg